Belang van goede nachtrust
Een goede nachtrust is belangrijk voor kinderen. Niet alleen om tot rust te komen maar ook voor het groeiproces. Tijdens het slapen maakt de hypofyse een groeihormoon aan. Bij een tekort komt dit hormoon niet in de juiste hoeveelheid vrij waardoor een kind minder snel groeit.

Slecht slapende kinderen zijn vaker ziek, gedragen zich drukker, hebben meer overgewicht en leren minder. Ook lijkt er een verband tussen te weinig slaap en het krijgen van kleine ongelukjes, mede door verminderd concentratievermogen. Slaaptekort bij kinderen wordt nog steeds onderschat. Weinig ouders geven aan zich zorgen te maken over de gevolgen van slaapproblemen bij hun kinderen. Het blijkt overigens dat de meeste slaapproblemen worden veroorzaakt door het ontbreken van een vast ritme en consequent handelen.

"Ik ben nog niet moe..."
Kinderen gebruiken allerlei argumenten om maar niet naar bed te hoeven. Ik ben nog niet moe, ik mag van papa opblijven, ik heb pijn (deze doet het meestal goed omdat je als ouder daar niet aan voorbij wilt gaan want stel dat het echt waar is?), ik ben bang, ik durf niet alleen naar boven, ik wil bij mama slapen, ik heb dorst/honger, ik ben al .. jaar en al mijn vriendjes mogen later. 

Hieronder tips hoe hier mee om te gaan:

  • Ga bij pijnklachten af op je gevoel: heeft het kind bijvoorbeeld overdag signalen gegeven of is het net als er een leuk programma op de tv komt.
  • Vraag niet of het kind naar bed wil; jij wilt dat het naar bed gaat en dat is dat, jij bepaalt en gaat ook niet de discussie aan over het tijdstip.
  • Raak niet in een machtsstrijd met je kind verzeild; het is een strijd die je als ouder(s) nooit kunt winnen.
  • Kom niet in de verleiding om op de smoesjes in te gaan; wees het voor door bijvoorbeeld al een slokje drinken te geven, de knuffels te groeten, te plassen, enz..
  • Zorg ervoor dat er altijd vertrouwde mensen zijn om je kind naar bed te brengen.
  • Aangename en veilige dingen zoals knuffels kunnen het prettig maken voor kinderen om naar bed te gaan.
  • Maak van het slapen gaan een ritueel; het kind weet dan wat er gaat komen en krijgt zo een gevoel van vertrouwen en veiligheid.
  • Belangrijk is dat het kind voor het slapen gaan geen drukke spelletjes (te opwindend) speelt of naar griezelige films kijkt.
  • Zorg dat de slaapkamer een tv-loze ruimte is.
  • Zorg ook overdag voor duidelijk grenzen en niet alleen in de avond.
  • Als je kind niet kan slapen, leer je jouw kind dat het niet hóeft te slapen maar wel in zijn/haar bed blijft en eventueel een boekje mag lezen en merk je dat het toch speelt dan leg je hem/haar consequent terug in bed.
  • Bij verdriet of als het kind overstuur is dan altijd in het eigen bed of de eigen slaapkamer troosten. 

Als er sprake is van slaapproblemen zonder bijkomende problemen, dan is er sprake van een gewoonte die afgeleerd kan worden.