Overal op de wereld groeien kinderen meertalig op. Dat kan op twee manieren; het kind leert de talen tegelijk of het kind leert de talen na elkaar.

Tegelijk

Het is voor baby’s geen probleem om meteen twee (of meer) talen te leren. Hun hersenen zijn ontzettend flexibel en goed in het oppikken van taal. Of kinderen nou één taal leren of meerdere, ze maken allemaal dezelfde stapjes in hun ontwikkeling.

Na elkaar       

Leren kinderen hun eerste en tweede taal na elkaar, met een paar jaar ertussen, dan kan het behoorlijk schrikken als het in een nieuwe taalomgeving terecht komt. Veel kinderen stoppen dan een poos met praten. Dit heet de stille periode. In die periode verwerkt het kind de nieuwe taalinformatie in het hoofd.

De stille periode duurt gemiddeld zes maanden. Bij sommige kinderen duurt de stille periode langer. Bijvoorbeeld bij verlegen, introverte kinderen, en bij kinderen die bang zijn om fouten te maken. Bij andere kinderen duurt de stille periode korter. Bijvoorbeeld bij spontane, extraverte kinderen, en bij kinderen die fouten maken niet erg vinden. Ook kinderen die goed zijn in het leren van taal omdat ze extra taalgevoelig zijn, beginnen eerder met praten in de nieuwe taal.

Een kind dat de talen tegelijk leert, leert de eerste en tweede taal op dezelfde manier. Maar een kind dat de talen na elkaar leert, leert de tweede taal op een andere manier. Kent het kind de eerste taal al erg goed? Dan kan hij de tweede taal veel makkelijker en sneller leren. Want het weet dan al veel over taal: dat er woorden bestaan, en zinnen. Dat je met taal kunt tellen, of iets vragen. Dat je het woord ‘ik’ kunt gebruiken voor jezelf, en ‘jij’ voor de persoon die naar je luistert, enzovoorts. Dus, hoe beter het kind de moedertaal kent, hoe beter het de nieuwe taal kan leren.

Wat is het beste?

  • Kan een kind beter eerst zijn moedertaal helemaal leren, voordat het begint  met een tweede taal?

Antwoord: Nee. Hoe eerder het kind begint met de tweede taal, hoe beter het is. Het is wel heel belangrijk dat het kind zijn moedertaal veel hoort en goed leert. Het is verstandig om daarnaast al jong met de tweede taal te beginnen. Dat hoeven ouders niet zelf te doen. Het kind kan de tweede taal ook goed leren van andere mensen. Bijvoorbeeld bij de buren of bij het kinderdagverblijf. Hoe jonger je begint met een taal, hoe makkelijker het gaat. Daarvoor is wel nodig, dat je die taal vaak blijft horen.

  • Kun je een tweede taal nog vloeiend leren, als je er later mee begint?

Antwoord: Ja en nee. Vloeiend betekent dat je vlot en makkelijk met andere mensen kunt praten over alle onderwerpen die je wilt. Dat je niet steeds na hoeft te denken “Hoe zeg ik dat?” Kinderen die later beginnen met Nederlands, leren de taal toch vloeiend. Maar ze maken iets vaker kleine foutjes. Ze zeggen bijvoorbeeld 'de konijn’ in plaats van ‘het konijn’.

Meer lezen over de  cognitieve voordelen en de sociaal-emotionele voordelen van meertalig opvoeden en over de nadelen? Ga naar: http://www.meertalig.nl/meertaligheid/meertalig-opvoeden-hoe-gaat-dat/