Kinderopvang is meer dan kinderen bezig houden en verzorgen. Het is een aanvulling op de opvoeding thuis. Bij ons krijgt je kind ruimte om te groeien. We helpen je kind hierbij en doen dit in overleg met jullie en vanuit een pedagogische visie.

Passende kinderopvang

Onze kinderopvang is toegankelijk voor alle kinderen. We bieden ieder kind een passende vorm van opvang waarbij het welbevinden en individuele behoefte en mogelijkheden van het kind voorop staan. Daar waar nodig ondersteunen we de pedagogisch medewerkers bij het bieden van opvang aan kinderen die extra zorg nodig hebben. Je kunt hierbij denken aan de inzet van een logopedist bij spraakachterstand, een verpleegkundige bij sondevoeding, of een pedagoog bij ontwikkelingsachterstand.

We werken hierbij samen met verschillende partners zoals het samenwerkingsverband Passende Opvang Nijmegen Noord, Driestroom, Sint Maartenskliniek, St. Maartenschool, Kleur Kinder- en Jeugdzorg, Entréa en Integrale Vroeghulp.

Voor meer informatie kun je ook terecht bij de clustermanager van de locatie van je kind of bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Opbouw pedagogisch beleid

Ons pedagogisch beleid is opgebouwd uit verschillende bouwstenen, op verschillende niveaus:

  • Organisatie breed werken we op basis van een algemeen pedagogisch beleidskader. Dit bestaat uit het kindbeeld en negen algemene pedagogische uitgangspunten.
  • Per opvangsoort hebben we een pedagogisch beleid dat is toegespitst op de verschillende opvangvormen:
  • Het gastouderbureau heeft een eigen pedagogisch werkplan waarin de werkwijze bij gastouders globaal is beschreven.
  • Elke locatie heeft een eigen pedagogisch werkplan waarin we de werkwijze op die locatie beschrijven. Dit werkplan staat op de locatiepagina en actualiseren we jaarlijks.

Pedagogische aansturingsstructuur

We hechten aan pedagogische kwaliteit, hebben pedagogisch beleid ontwikkeld en talloze hulpmiddelen om deze kwaliteit op de locaties te stimuleren. We gaan echter nog een stap verder: er zijn getrainde aandachtsfunctionarissen pedagogiek die twee keer per jaar de pedagogische kwaliteit van elke locatie meten. Op basis hiervan ondersteunen zij de clustermanager en teams bij het doorvoeren van pedagogische verbeteringen. Ieder jaar staat hierbij een ander pedagogisch doel uit de Wet kinderopvang en kwaliteit peuterspeelzalen centraal. Op deze manier werken wij voortdurend aan de verbetering van de pedagogische kwaliteit.

In 2017 meten we de basishouding in de interactie met de kinderen en het contact met ouders tijdens het breng- of haalmoment. Daarnaast kan elke locatie zelf een keuze maken uit voor hen interessante onderwerpen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld inrichting en aankleding van de binnen- of buitenruimte, dagritme, verzorging, fantasiespel, omgangsregels en respect voor anderen, enzovoort. Welke onderwerpen de locatie heeft gekozen en dit jaar gaan meten, maken zij op de locatie bekend.