Meest gestelde vragen

Misschien wil je eerst kijken bij de vragen die andere ouders al aan ons stelden voordat je jouw vraag aan ons stelt. Wie weet staat het antwoord er al bij.


Inschrijving

Waarvoor gebruikt KION mijn Burgerservicenummer (BSN)?

KION is als kinderopvangorganisatie verplicht om ouders/verzorgers die in aanmerking willen komen voor kinderopvangtoeslag of gemeentelijke subsidies, naar het BSN van zowel ouders als kind te vragen. De Belastingdienst koppelt deze gegevens aan hun eigen registratiesysteem. Daarnaast heeft de gemeente deze gegevens nodig om de (kind)subsidie vast te stellen.

Mocht je de velden voor het BSN niet in hebben gevuld op de overeenkomst, dan kun je deze via het Ouderportaal nog invullen.

Hoe kan ik mijn kind inschrijven?

Je kan je kind aanmelden via de button 'Inschrijven' aan de rechterkant van de website. Gebruik de postcodezoeker om te zien welke opvanglocaties bij jou in de buurt zitten. Wil je eerst een kijkje nemen? Je bent van harte welkom! Vraag een rondleiding aan bij de locaties die jou aanspreken.

Waar vind ik het LRK-nummer van de opvanglocatie voor het aanvragen van kinderopvangtoeslag?

Het LRK-nummer van jouw opvanglocatie vind je op de locatiepagina aan de rechterkant. De LRK-nummers van de gastouders vind je op de website van het Landelijk Register Kinderopvang. Zoek via 'gastouderbureau KION' of de naam/adres van de gastouder. LRK staat voor Landelijk Register Kinderopvang. Tot 1 juli 2018 heette dit LRKP, dat stond voor Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen.


Facturering

Wanneer ontvang ik de factuur?

De factuur van kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang en peutergroep versturen we rond de tiende van elke maand. Bij een automatisch incasso innen we het factuurbedrag op de 26e van de maand. 

Bij gastouderopvang versturen we de factuur rond de derde werkdag van elke maand, volgend op de maand waarin de opvang plaatsvindt. De incasso vindt plaats op de 15e van elke maand.

Waarom krijg ik een factuur na de vakantie?

Je krijgt elke maand een factuur omdat we de totale kosten verdelen over twaalf maanden. Heb je bijvoorbeeld een overeenkomst voor 40 weken, dan delen we de totale kosten voor die 40 weken door 12 en dit is het bedrag dat je maandelijks betaalt. Hetzelfde geldt voor de andere overeenkomsten van 8, 12, 48 of 52 weken. We vragen je de factuur binnen 14 dagen na factuurdatum te betalen. 

Waarom staan er twee regels per dag op mijn overeenkomst en factuur voor de bso?

Bij overeenkomsten voor 48 en 52 weken staan er twee regels, de ene regel is voor de uren in de schoolweken, de andere regel geeft de uren in de vakantieweken aan. 

Hoe wijzig ik mijn bankrekeningnummer?

Voor het wijzigen van het IBAN vul je een nieuw sepa-formulier in. Deze staan op onze pagina Formulieren. Na downloaden graag printen, invullen en opsturen naar afdeling Klantrelaties, Postbus 66, 6500 AB Nijmegen of digitaal naar klantrelaties@kion.nl


Opvang

Mijn kind is later geboren dan verwacht. Kan ik de startdatum aanpassen?

Gefeliciteerd met de geboorte van je kind! Wanneer je na de uitgerekende datum bevalt, kun je de startdatum verzetten tot maximaal twee weken later. Als je de startdatum om een andere reden uit wil stellen, kan het zijn dat je kind terug wordt geplaatst op de wachtlijst. Graag ontvangen wij één maand voor de vastgestelde startdatum een mail op klantrelaties@kion.nl. Gaat je kind straks naar een gastouder? Dan kan de startdatum altijd verzet worden. 

Hoe geef ik wijzigingen door aan mijn gastouderopvang?

Je kunt je gegevens wijzigen via het wijzigingsformulier overeenkomst van opdracht. Mocht de wijziging die je door wil geven hier niet bij staan, dan kun je contact opnemen met het KION Gastouderbureau via 024 382 26 50 of via het contactformulier

Kijk op www.kiongastouderopvang.nl voor meer informatie over opvang via een gastouder.

Wat is de opzegtermijn en hoe kan ik opzeggen?

Je hebt een maand opzegtermijn. Je kunt je opzegging hier doorgeven, dan maken wij het voor je in orde. Wanneer je kind naar het kinderdagverblijf of de peutergroep gaat, loopt het contract automatisch af 1 dag voordat je kind 4 jaar wordt. Bij de buitenschoolse opvang loopt het contract automatisch af 1 dag voordat je kind 13 wordt. 


Ouderportaal

Wanneer ontvang ik de inloggegevens voor het Ouderportaal?

Vier weken voor de start van de opvang krijg je de inloggegevens. De gebruikersnaam is het e-mailadres en het wachtwoord krijg je per e-mail toegestuurd.

Kan ik als ouder in het Ouderportaal de toestemmingen wijzigen?

Je kunt alleen bij de eerste keer aanmelden de toestemmingen wijzigen. Een wijziging van toestemming is dermate belangrijk dat je dit daarna alleen kan doorgeven aan de pedagogisch medewerkers van de groep. Zij kunnen de toestemming voor je aanpassen.

Ik ontvang nu van alle berichten en foto’s een e-mail en push-notificatie. Kan ik dit uitzetten?

Als je geen berichten per e-mail of per pushbericht wilt ontvangen dan kan je dit in het Ouderportaal uitzetten.

Hoe kan ik een incidentele opvangdag aanvragen?

In het Ouderportaal kun je wijzigingen doorgeven. Neem contact op met de opvanglocatie van je kind als het gewenste dagdeel niet zichtbaar is. We kunnen dan samen met jou naar best mogelijke oplossing kijken. Je kunt alleen extra opvang opvragen bij het kinderdagverblijf en de buitenschoolse opvang.

Kan ik als ouder belangrijke kindnotities aanpassen?

Ouders kunnen geen kindnotities aanmaken of aanpassen. Je kunt wel lezen welke notities zijn vastgelegd. Een wijziging van een kindnotitie is dermate belangrijk dat je dit alleen kunt doorgeven aan een pedagogisch medewerker van de groep.

Hoe ver van tevoren kan ik een dag ruilen of vakantie doorgeven?

Ruilaanvragen of extra (incidentele) opvang kunnen in het Ouderportaal maximaal drie maanden van tevoren worden aangevraagd.

Kan ik mijn eigen NAW gegevens aanpassen?

Dit is mogelijk via de computer/laptop in het Ouderportaal. In de App is dit helaas (nog) niet mogelijk.

Ik wil mijn overeenkomst wijzigen, kan ik dit in het Ouderportaal aanvragen?

Voor een wijziging in de overeenkomst neem je contact op met afdeling Klantrelaties. Dit kan via de website door te klikken op 'wijziging doorgeven' of door te mailen naar klantrelaties@kion.nl.

Kan ik gebruik maken van het Ouderportaal zonder smartphone of tablet?

Jazeker, het Ouderportaal is bereikbaar via de app én onze website. Je kunt dus ook op je computer inloggen via www.kion.ouderportaal.nl.

Ik heb een vraag over de ruilaanvraag die ik heb ingediend. Met wie moet ik dan contact opnemen?

Als je een vraag hebt over een ingediende aanvraag dan kun je contact opnemen met de locatie of de administratief ondersteuner bij de locatie.

Kan ik via het Ouderportaal mijn factuur inzien?

In het Ouderportaal ontvang je zowel de maandelijkse factuur als de jaaropgave.

Moeten mijn partner en ik samen één account delen?

Als jullie beiden bij ons geregistreerd staan als 'ouder' dan kunnen jullie beiden met een eigen inlognaam inloggen. Het e-mailadres dat in ons registratiesysteem staat is de gebruikersnaam.

Ik heb geen inloggegevens ontvangen. Hoe kan ik nu inloggen?

Ga naar www.kion.ouderportaal.nl en vul bij gebruikersnaam je e-mailadres in. Klik vervolgens op wachtwoord vergeten. Je ontvangt binnen tien minuten een tijdelijk wachtwoord waarmee je kunt inloggen.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe kan ik een nieuw wachtwoord aanvragen?

Ga naar www.kion.ouderportaal.nl en vul bij gebruikersnaam je e-mailadres in. Klik vervolgens op 'wachtwoord vergeten'. Je ontvangt binnen tien minuten een tijdelijk wachtwoord waarmee je kunt inloggen.

Aan wie stel ik mijn vraag over de facturatie van een ingediende aanvraag in het Ouderportaal?

Bij twijfel over de facturatie van een aanvraag in het Ouderportaal kun je terecht bij de administratief ondersteuner van de locatie.