Hoe kunnen we je helpen?
Heb je vragen? We hebben de meest gestelde vragen hieronder voor je op een rij gezet. Neem een kijkje om te zien of we je vraag zo snel kunnen beantwoorden. Staat het antwoord op jouw vraag er niet bij? Neem contact op met onze klantenservice, we helpen je graag verder.
Inschrijving
Alles tonen Alles sluitenInschrijven en wijzigingen in de zomerweken
In zomervakantieweken van de basisschool kunnen we geen wijzigingen in bestaande overeenkomsten laten ingaan en geen nieuwe overeenkomsten starten. Dit in verband met de aangepaste groepsamenstelling vanwege vakanties van medewerkers bij het kinderdagverblijf en de buistenschoolse opvang.
De peutergroepen zijn gesloten tijdens alle schoolvakanties.
Hoe kan ik mijn kind inschrijven?
Je kan je kind aanmelden via de button 'Inschrijven' aan de rechterkant van de website. Gebruik de postcodezoeker om te zien welke opvanglocaties bij jou in de buurt zitten.
Wanneer hoor ik iets over mijn inschrijving?
Als je je kind hebt ingeschreven voor het kinderdagverblijf of de bso, nemen we tussen de 4 en 6 maanden voor de gewenste startdatum contact met je op over de plaatsingsmogelijkheden. Bij een inschrijving voor een peutergroep nemen we tussen de 3 en 4 maanden voor de gewenste startdatum contact met je op.
Als de gewenste datum al op korte termijn is, nemen wij zo spoedig mogelijk, uiterlijk binnen 5 werkdagen, telefonisch contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.
Wil je in de tussentijd iets wijzigen in je aanvraag qua dagdelen of datum? Geef het door via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Heb je een vraag? Twijfel niet en neem telefonisch contact op met afdeling Klantrelaties via 024 382 26 55.
Waar vind ik het LRK-nummer van de opvanglocatie voor het aanvragen van kinderopvangtoeslag?
Het LRK-nummer van jouw opvanglocatie vind je op de locatiepagina aan de rechterkant.
LRK staat voor Landelijk Register Kinderopvang.
Waarvoor gebruikt KION mijn Burgerservicenummer (BSN)?
KION is als kinderopvangorganisatie verplicht om ouders/verzorgers die in aanmerking willen komen voor kinderopvangtoeslag of gemeentelijke subsidies, naar het BSN van zowel ouders als kind te vragen. De Belastingdienst koppelt deze gegevens aan hun eigen registratiesysteem. Daarnaast heeft de gemeente deze gegevens nodig om de (kind)subsidie vast te stellen.
Mocht je de velden voor het BSN niet in hebben gevuld op de overeenkomst, dan kun je deze via het Ouderportaal alsnog invullen.
Facturering
Alles tonen Alles sluitenHoe geef je de wijziging van kinderopvanguren door aan de Belastingdienst op mijntoeslagen.nl?
Als het aantal afgenomen uren afwijkt van het aantal uren waarvoor je kinderopvangtoeslag hebt aangevraagd, kan dat gevolgen hebben voor je kinderopvangtoeslag. Je leest hier hoe je deze wijziging doorgeeft op www.mijntoeslagen.nl.
- Log in met je DigiD gegevens.
- Ga naar ‘Actuele berekening’ en kies voor ‘Kinderopvangtoeslag’.
- Kies uit de wijziging opties ‘Er verandert iets in de kinderopvang’.
- Vul bij de vraag ‘Vanaf wanneer de wijziging ingaat’ de datum van de sluiting van jouw locatie in. Er volgt een overzicht van de huidige opvanggegevens. Klik onderaan de pagina op ‘volgende’.
- Kies voor ‘de gegevens van de huidige kinderopvang wijzigen’ en zorg ervoor dat bij het juiste kind het vakje ‘ja’ aangevinkt staat.
- Per kind wijzig je het aantal uren. Je kunt het juiste aantal uren terugvinden op de maandfactuur van KION. Je wijzigt de uren door op ‘wijzigen’ te klikken achter het huidige urenaantal. Daarna klik je op ‘Volgende’ en vink je ‘ja’ aan bij de vraag of je een einddatum door wil geven. Voer hier de laatste datum van de maand in als einddatum. Op deze manier staan de opvanguren de eerstvolgende maand weer correct als in de oude situatie.
- Deze stappen herhaal je per kind en na afloop rond je de wijzigingen af met ‘Akkoord’ en ‘Verzenden’.
Waarom krijg ik een factuur na de vakantie?
Je krijgt elke maand een factuur omdat we de totale kosten verdelen over twaalf maanden. Heb je bijvoorbeeld een overeenkomst voor 40 weken, dan delen we de totale kosten voor die 40 weken door 12 en dit is het bedrag dat je maandelijks betaalt. Hetzelfde geldt voor de andere overeenkomsten van 12 of 52 weken. We vragen je de factuur binnen 14 dagen na factuurdatum te betalen.
Waarom staan er twee regels per dag op mijn overeenkomst en factuur voor de bso?
Er staan twee regels op de 52-weken overeenkomsten, de ene regel is voor de uren in de schoolweken, de andere regel geeft de uren in de vakantieweken aan.
Hoe wijzig ik mijn bankrekeningnummer?
Voor het wijzigen van het IBAN vul je een nieuw sepa-formulier in. Deze staan op onze pagina Formulieren. Na downloaden graag printen, invullen en opsturen naar afdeling Klantrelaties, Postbus 66, 6500 AB Nijmegen of digitaal naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Ik vind de informatie op de factuur onduidelijk. Waar vind ik meer uitleg?
We hebben een voorbeeldfactuur van het kinderdagverblijf en een voorbeeldfactuur voor de bso opgesteld. Voor de peutergroep kun je het beste kijken bij de voorbeeldfactuur van het kinderdagverblijf.
Opvang
Alles tonen Alles sluitenKan ik verlenging van het kinderdagverblijf aanvragen omdat mijn kind 4 jaar wordt, maar pas na de vakantie naar de basisschool gaat?
Als je kind pas na de vakantie kan starten op de basisschool, maar voor die tijd al 4 jaar is, kan je verlenging van het kinderdagverblijf aanvragen. Door dit minimaal 6 maanden voor de 4e verjaardag van je kind aan te vragen, ben je zeker van een plaats. Doe je dit later? Dan is deze plaats niet gegarandeerd.
Verlenging is aan te vragen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Mijn kind is later geboren dan verwacht. Kan ik de startdatum aanpassen?
Gefeliciteerd met de geboorte van je kind! Wanneer je na de uitgerekende datum bevalt, kun je de startdatum verzetten tot maximaal twee weken later. Als je de startdatum om een andere reden uit wil stellen, kan het zijn dat je kind terug wordt geplaatst op de wachtlijst. Graag ontvangen wij één maand voor de vastgestelde startdatum een mail op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Wat is de opzegtermijn en hoe kan ik opzeggen?
Je hebt een maand opzegtermijn. Je kunt je opzegging hier doorgeven, dan maken wij het voor je in orde. Wanneer je kind naar het kinderdagverblijf of de peutergroep gaat, loopt de overeenkomst automatisch af, één dag voordat je kind 4 jaar wordt. Bij de buitenschoolse opvang loopt de overeenkomst automatisch af 1 dag voordat je kind 13 wordt.
Ouderportaal
Alles tonen Alles sluitenKan ik gebruik maken van het Ouderportaal zonder smartphone of tablet?
Jazeker, het Ouderportaal is bereikbaar via de app én via de browser. Je kunt dus ook op je computer inloggen via https://kion.ouderportaal.nl.
Hoe heet de app voor het Ouderportaal en waar kan ik hem downloaden?
Er zijn meerdere apps die naar boven komen als je op ouderportaal zoekt. Wij maken gebruik van de Konnect OuderApp. Je kunt de Konnect OuderApp downloaden in de Google Play Store (voor Android) en in de Apple Store (voor iOS).
Wanneer ontvang ik de inloggegevens voor het Ouderportaal?
Vier weken voor de start van de opvang krijg je een e-mail met daarin een activiatielink toegestuurd. Je e-mailadres is je gebruikersnaam. Via de activatiemail kun je zelf een wachtwoord instellen.
Welke gegevens moet ik invullen om in te loggen?
De eerste keer inloggen via de browser:
1. Vul https://kion.ouderportaal.nl in bij de URL.
2. Gebruikersnaam: je e-mailadres
3. Wachtwoord: deze stel je in bij het activeren van het account.
De eerste keer inloggen via de app:
1. Vul kion.ouderportaal.nl in bij de URL.
2. Gebruikersnaam: je e-mailadres
3. Wachtwoord: deze stel je in bij het activeren van het account.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe kan ik een nieuw wachtwoord aanvragen?
Ga naar https://kion.ouderportaal.nl en vul bij gebruikersnaam je e-mailadres in. Klik vervolgens op 'wachtwoord vergeten'. Je ontvangt binnen tien minuten een tijdelijk wachtwoord waarmee je kunt inloggen.
Ik heb geen inloggegevens ontvangen. Hoe kan ik nu inloggen?
Ga naar https://kion.ouderportaal.nl en vul bij gebruikersnaam je e-mailadres in. Klik vervolgens op wachtwoord vergeten. Je ontvangt binnen tien minuten een tijdelijk wachtwoord waarmee je kunt inloggen.
Kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?
Ja dat kan. Ga naar Overig, klik op je naam en dan op Persoonlijke gegevens. De gegevens die je zelf kunt wijzigen staan in het zwart. De gegevens die alleen gewijzigd kunnen worden door afdeling Klantrelaties staan in het grijs. Wil je deze gegevens wijzigen, stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Kan ik als ouder belangrijke kindnotities aanpassen?
Ouders kunnen geen kindnotities aanmaken of aanpassen. Je kunt wel lezen welke notities zijn vastgelegd. Een wijziging van een kindnotitie is dermate belangrijk dat je dit alleen kunt doorgeven aan een pedagogisch medewerker van de groep.
Waar kan ik notificaties regelen?
Open de Konnect OuderApp en ga naar Overig. Hier kun je de notificaties regelen.
Kan ik via het Ouderportaal mijn factuur inzien?
In het Ouderportaal ontvang je zowel de maandelijkse factuur als de jaaropgave.
Delen mijn partner en ik samen één account?
Als jullie beiden bij ons geregistreerd staan als 'ouder' dan kunnen jullie beiden met een eigen inlognaam inloggen. Het e-mailadres dat in ons registratiesysteem staat is de gebruikersnaam.
Hoe ver van tevoren kan ik vakantie doorgeven?
Je kunt via het Ouderportaal maximaal 100 dagen van tevoren extra opvang aanvragen of de afwezigheid doorgeven.
Ik wil mijn overeenkomst wijzigen, kan ik dit in het Ouderportaal aanvragen?
Je kunt een wijziging in je overeenkomst doorgeven via Wijziging doorgeven of stuur een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Kan ik andere personen toegang geven tot het Ouderportaal?
Je kunt alleen toegang krijgen als jij met jouw naam als Ouder 1 of Ouder 2 op de overeenkomst vermeld staat.
Kan ik als ouder in het Ouderportaal de toestemmingen wijzigen?
Ja, je kunt de toestemmingen invullen en wijzigen via het Ouderportaal. Ga naar Overig, klik op de naam van je kind. Hier vind je onder Overig Toestemmingen.
Krijg ik compensatie als mijn kind op een nationale feestdag eigenlijk naar de opvang zou gaan?
Vanaf 2021 wordt een feestdag niet meer als een tegoed bijgeschreven in het Ouderportaal. Tot en met 2020 kon je een feestdag, die viel op een vaste opvangdag, op een later moment opnemen. Het stoppen met het feestdagentegoed maakte onze administratie eenvoudiger en betekende dat we iets minder opvang bieden. Deze besparing is verwerkt in onze tariefstelling.
Vaccinaties
Alles tonen Alles sluitenKan ik de vaccinatiegraad op mijn kinderopvanglocatie opvragen?
Nee, dat kan niet. Er is geen verplichting voor ouders om informatie te geven over het wel of niet volgen van het vaccinatieprogramma. Wij kunnen daardoor geen betrouwbare vaccinatiegraad berekenen. Bovendien zegt de vaccinatiegraad van het hele dagverblijf niets over de vaccinatiegraad per groep en/of per dag.
Wat doet KION?
KION heeft als uitgangspunt dat ieder kind recht heeft op verantwoorde kinderopvang. De gedaalde vaccinatiegraad is een punt van zorg. De vaccinatiegraad moet weer op een verantwoord niveau (meer dan 95%) komen. De eerste verantwoordelijkheid hiervoor ligt echter niet bij de kinderopvang, maar bij de overheid en bij ouders.
Wat gebeurt er wanneer er bij de opvanglocatie van mijn kind een besmettelijke ziekte wordt ontdekt?
Bij een besmettelijke ziekte, ongeacht of dit een ziekte uit het rijksvaccinatieprogramma is, nemen we altijd contact op met de GGD over hoe te handelen. We stellen alle ouders zo snel mogelijk op de hoogte en treffen maatregelen die voor de ziekte in kwestie nodig zijn. Wanneer het om een ziekte uit het rijksvaccinatieprogramma gaat, kunnen we in het ouderportaal kijken of ouders hebben aangegeven welke kinderen niet gevaccineerd zijn en bepalen we in samenwerking met de GGD of er aanvullende maatregelen nodig zijn specifiek voor deze kinderen.
Wat is het beleid van KION op het gebied van vaccinaties?
Wij volgen het beleid van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Dit betekent dat wij bij de inschrijving aan ouders vragen om in het Ouderportaal in te vullen of hun kind het rijksvaccinatieprogramma volgt. Vervolgens vragen we ouders elk jaar om deze gegevens te controleren en aan te passen. Ouders zijn wettelijk niet verplicht om de vraag te beantwoorden.