De dagen zijn kort, grijs, druilerig en koud. Hét recept voor lekker knusse feestdagen die zich binnen met vrienden, familie en lekker eten afspelen. Helaas zijn maar een paar van deze dagen ook echt feestdagen. De rest van de dagen zijn gewone dagen. Waarop ik werk, boodschappen doe, het huis opruim (soms is het echt een slagveld), mijn dochter naar school breng, ophaal, haar de rest van de middag vermaak en natuurlijk zorg voor onze zoon. Ik kan niet ontkennen dat dit in de donkere, koude en natte maanden net even anders voelt. Stiekem wil ik het liefst de hele dag mijn roze badjas over mijn kleding dragen, in mijn bed liggen, met een dekentje op de bank of vier keer per dag onder een warme douche gaan staan. Gevalletje op zoek naar warmte. Ik voel me deze dagen moe, futloos, mijn weerstand lijkt op een laag pitje te staan en mijn concentratie is ver te zoeken. Is dit nou een winterdip? Maar de winter is nog niet eens officieel begonnen!

Mijn dochter vindt een dagje binnen niet zo erg. Ze danst het liefst de hele dag rond in de prinsessenjurk die ze kreeg van de Sint. Onze zoon vindt het ook wel best. Een beetje kijken naar wat zijn zus doet, af en toe als pop gebruikt worden en lekker door de kamer struinen om alles te ontdekken en uit de kast trekken. Toch merk ik dat we aan het einde van dit soort dagen allemaal een beetje gaar zijn. Dus hup (regen)jassen, sjaals, handschoenen en laarzen aan, toch maar even naar buiten. Ik moet mezelf er echt toe zetten, maar het werkt. Het daglicht, de frisse wind en soms een regendruppel in je gezicht is niet alleen voor mij, maar ook voor de kinderen goed. We kunnen onze energie kwijt, maar krijgen er ook veel energie voor terug. 

Het is fijn om te weten dat ik geen afwijkend gedrag vertoon (in deze). Het blijkt namelijk heel normaal te zijn dat mensen in het najaar/winter meer last hebben van vermoeidheid.
Als ik de onderzoeken mag geloven, heeft dit vooral te maken met het feit dat we een stuk minder daglicht zien dan in de zomer/lente. Als we ’s ochtends opstaan, is het voor de meesten nog donker. Tegennatuurlijk? Ik vind van wel. Voel je je deze dagen meer moe, somber, heb je weinig concentratie en kun je niet stoppen met eten? Dan is de kans groot dat dit hier mee te maken heeft.
Gelukkig is dit tijdelijk en lost het zich op als sneeuw voor de zon als straks de dagen weer wat langer worden en de zon meer gaat schijnen.

Voor nu moeten we het doen met de volgende tips:

  • Ga eerder naar bed. Eerder naar bed gaan werkt beter dan uitslapen en is met kinderen vaak ook makkelijker. Misschien ongezellig, maar een half uurtje eerder naar bed gaan kan al helpen.
  • Zorg voor voldoende daglicht. Zorg ervoor dat je voldoende daglicht ziet en dan vooral als de zon even schijnt. Vang de vitamine D met je blote huid en je voelt je al een stuk minder somber.
  • Blijf gezond eten. Ow, wat kan het moeilijk zijn om deze maanden gezond te blijven eten. Doe het toch! Grijp je naar junkfood dan is dat vast even heel fijn, de kans is groot dat je je daarna vervelender voelt.
  • Beweeg. Kom onder dat dekentje uit en beweeg. Al een half uurtje wandelen met de kinderwagen is goed voor je lichaam en geest.
  • Zoek vrienden op. Ook al heb je daar deze dagen misschien juist wat minder zin in. Vriendschap verdubbelt de vreugde zegt filosoof Francis Bacon.

Suus Sas woont samen met haar vriend, dochter (bijna 5) en zoon (11 maanden) in Nijmegen. Ze is stafmedewerker pedagogiek en blogger bij KION en schrijft elke week over haar belevenissen met (vooral haar eigen) kinderen.