“Leidster, kijk jij wel eens naar Wie is de mol? Het lijkt mij zo spannend om al die activiteiten uit te voeren, die testen te moeten maken en de mol te moeten raden! Kunnen wij dat ook eens doen op de bso?”
Kinderen horen, zien en bedenken vaak de leukste dingen en ze zijn nieuwsgierig genoeg om nieuwe dingen uit te proberen. En wie ben ik dan als pedagogisch medewerker om daar niet vrolijk in mee te gaan? Sterker nog, dat is voor mij een van de leukste redenen waarom dit werk zo leuk, dankbaar en uitdagend is. Ik mag als leidster de hele middag spelletjes spelen, activiteiten uitwerken en ja… ook meedoen tijdens de activiteiten!

Samen met alle kinderen van de groep ben ik gaan brainstormen. Daar kwamen hele leuke opdrachten uit. Ik heb zelf het activiteitenprogramma samengesteld, want des te minder je als kandidaat weet, des te leuker en spannender het wordt. Een aantal kinderen hielp met de voorbereidingen, zo konden de kinderen die liever niet meededen aan de opdrachten, toch meedoen met onze Wie is de mol? We maakten heel veel geld, jokers en vrijstellingen, de spellen moesten worden uitgewerkt en voorbereid, er moest een draaiboek komen met uitleg en regels van de spellen enz. Dit alles was nodig om de opdrachten zo leuk en ‘echt’ mogelijk te maken.

Voor de echte ‘molloten’ onder ons komen deze opdrachten wellicht bekend voor. De deelnemers konden onder andere een pittenzak in een van de ringen gooien (de ene ring was meer geld waard als de andere ring). Ook mochten zij 1 envelop uit een aantal enveloppen kiezen, in de hoop dat daar plus geld, een joker of een vrijstelling in zat. De kinderen gooiden met dartpijlen ballonnen kapot waarin min of plus geld zat verstopt. Om het speelveld wat uitdagender te maken, maakten de deelnemers foto’s van verschillende voorwerpen in de buurt en om de samenwerking tussen de kinderen te stimuleren moesten de ze gezamenlijk proberen om binnen een aantal minuten 20 briefjes van €50 om te wisselen voor 1 briefje van €1000. Hiervoor moesten zij, aan de hand van een foto, op zoek gaan naar de juiste persoon. Van die persoon kregen zij een envelop met 10 briefjes van €100 en een volgende foto. Net zolang totdat zij het briefje van €1000 hadden en deze binnen de tijd bij mij hadden ingeleverd. Met veel geschreeuw en gelach gingen zij het hele gebouw door. Dit was super leuk om te zien. Zo waren er nog veel meer opdrachten en spellen (zelf bedacht en uit het programma) die de kinderen moesten uitvoeren om zo zoveel mogelijk geld voor de pot te verdienen.

Aan het einde van elke dag maakten de mollen De Test. Hierin stonden vragen over de mol die zij zo goed mogelijk moesten beantwoorden. Met elk goed antwoord verdienden zij punten. Deze punten gaven uiteindelijk de winnaar aan. De winnaar van het tv-programma ‘Wie is de mol?’ krijgt altijd het geld uit de pot, maar ja… helaas hadden wij dit budget niet (haha), maar onze winnaars kregen een welverdiende cadeaukaart.

Met een voorbereidingsduur van een paar weken was dit 1 van de moeilijkste en meest uitdagende activiteit om uit te werken. Maar door de reacties van de kinderen, het zien van het plezier in hun ogen en het voelen van de spanning tijdens de spellen, maakte het voor mij een van de meest geslaagde activiteiten!

Ninka werkt als pedagogisch medewerker bij KION. In haar blogs lees je waarom ze gek is op haar werk.