Als ik mijn ogen dichtdoe en denk aan mijn ideale ontbijt, dan zie ik onze tafel compleet gedekt met de lekkerste broodjes, gekookte eitjes, het lekkerste beleg, een hete kop thee… En dan gezellig met het hele gezin aan tafel, iedereen blij en uitgeslapen (ja, ikzelf ook), kletsend en peuzelend van al dat lekkers.

Ja OF mijn vriend en ik samen (zonder kinderen) in een luxe hotelkamer met een uitgebreid ontbijt op bed, maar laten we enigszins realistisch blijven hè haha.

In de praktijk ziet ons ontbijt er toch wel een tikkie anders uit. Onze kleinste wil graag direct zijn ontbijt als hij uit zijn bedje rolt. Die wordt dan ook als eerst bediend en krijgt meergranenpap. Mijn dochter moet eerste even een beetje wakker worden voor ze aan ontbijt kan denken. We vragen haar altijd wat ze zou willen ontbijten en meestal is dit pap of kwark met fruit.
Als beide kinderen hebben ontbeten, zijn we zelf aan de beurt. Mijn vriend bouwt aan een bord yoghurt met muesli en fruit. Ik warm melk op voor een flinke beker meergranenpap. Ik vind het lekker en gezond, maar doe het vooral ook omdat het snel is. Ik zou wel eens iets anders willen ontbijten, maar ik kan daar in de ochtend niet zo goed over nadenken (lees: geen ochtendmens).

Ik kan nou niet zeggen dat ons ontbijt nou écht een gezellig samenzijn is, dat we heerlijk met z’n allen aan een volledig gedekte tafel zitten. Misschien heeft het er ook mee te maken dat we allemaal pap of yoghurt ontbijten. Als de laatste een warm bord pap heeft is de eerste al klaar…
Soms gebeurt het hoor, echt wel, maar het is niet zo vaak. We zouden er in het weekend vaker tijd voor moeten maken. Eerst even iedereen goed wakker worden en dan samen ontbijten. Helemaal ongezellig is het ook weer niet, we zitten allemaal beneden en in alle rust (ja, zelfs die kleinste) starten we onze dag. Langzaam ontwaakt iedereen dan ook pas echt na de ontbijtjes.


Om mij heen hoor ik nog steeds dat er in sommige gezinnen amper ontbeten wordt. Dat vind ik zelf bizar. Bij ons heerst namelijk een ernstige vorm van hongerklop (mijn dochter en ik) en geloof me, dat wil je kosten wat kost voorkomen. De symptomen lopen uiteen van slap voor je uit staren, tot huilen en erg boos zijn zonder directe aanleiding. Super niet gezellig en een heel onprettig gevoel kan ik je vertellen. Ik start mijn dag dus liever met een volle buik en vind het belangrijk dat mijn kinderen dit ook doen met een goed en gezond ontbijt.

Vroeger in mijn studententijd keek ik niet zo nauw. Toen kon ik trouwens ook nog gewoon uitslapen tot in de middag… dan wordt je ontbijt ook meer een lunch, maar goed. Ik moet zeggen dat ik toen meestal ontbeet met een bakje yoghurt, maar als ik onderweg een roze koek of een zak chip tegenkwam dan moest dat bakje yoghurt wel eens wachten. Mijn pubertijd herinnert me aan de zak chips en de lauwe fles cola onder mijn bed, even wat snacken en weer verder slapen (sorry mam).
En je dan afvragen waarom je je zo naar en gaar voelde, tja. Nu gebeurt dit alleen nog op verjaardagen in ons huishouden… taart als ontbijt!

Hoe ik mijn dag start, bepaald (vaak) het verloop van mijn dag. Dat geldt overigens niet alleen voor mijn ontbijt. Een gezond ontbijt helpt mij en mijn gezin bij een goede start van de dag.
Hoe? Nou zo:

  • Liever langer in bed? Maak het ontbijt dan 's avonds en bewaar het in de koelkast.
  • Niet altijd zin in hetzelfde? Wissel lekker af tussen brood en yoghurt met fruit.
  • Zoet en toch gezond? Beleg brood eens met aardbeien of plakjes kiwi en banaan.
  • In kleine stapjes gezonder? Verruil je witte boterham voor 'n bruine of bruin voor volkoren.
  • Fris aan het ontbijt? Iedereen kikkert op van frisse tomaatjes of schijfjes komkommer

Waarom? Nou, daarom:

Ontbijten geeft je energie
Een auto rijdt niet zonder benzine en een telefoon werkt niet met een lege batterij. Dat vinden we heel gewoon. Maar zelf haasten we ons soms zonder ontbijt de deur uit. Terwijl je lichaam echt een ontbijtje nodig heeft om met energie aan de dag te beginnen. Zeker omdat je lijf het 's nachts zonder eten heeft moeten doen. Jouw ontbijt geeft je in de ochtend meteen de energie die je nodig hebt om te leren, te werken, te sporten en te spelen!

Ontbijten levert voedingsstoffen  
Ontbijten geeft je belangrijke voedingsstoffen. Een ontbijtje levert de vezels, vitamines en mineralen waar je lijf om vraagt. Als je daar de dag niet mee begint, haal je die achterstand maar moeilijk in. Onderzoekers hebben ontbijters en niet-ontbijters met elkaar vergeleken: mensen die niet ontbijten krijgen over de hele dag minder voedingsstoffen binnen dan ontbijters. Doe je lijf dus een plezier met een ontbijt!

Ontbijten helpt je stoelgang
Het ontbijt is de eerste maaltijd na een lange nacht slapen, waarin je natuurlijk niets eet of drinkt. Dan is het nodig je darmen aan de gang te krijgen. Jouw ontbijt zet ’s ochtends meteen je darmen aan het werk en dat helpt een goede stoelgang. Dat betekent dat je makkelijk kunt poepen en minder snel last krijgt van buikpijn. Vooral een ontbijt met veel vezels is goed voor je darmen. Die haal je uit volkorenbrood, muesli, groente en fruit.

Ontbijten houdt je gezond
Als je de dag niet begint met een ontbijt, krijg je al snel de verleiding om naar tussendoortjes te grijpen. Meestal zijn dat minder gezonde tussendoortjes waar veel suiker, ongezond vet of energie in zit. Dat is niet goed voor je lijf. Met een gezond ontbijt heb je vaak langer een vol gevoel en minder zin om van die ongezonde tussendoortjes te eten. Het is dus slim om de dag met een gezond ontbijt te beginnen. Het liefst een ontbijt vol vezels, dus kies lekker voor volkoren, groente en fruit.

Ontbijten is lekker en gezellig
Dat ontbijten gezond is, is nu wel duidelijk. Maar we zouden het belangrijkste bijna vergeten: ontbijten is superlekker en heel gezellig! Wat is een betere start van de dag dan samen aan tafel genieten van vers brood, beleg, yoghurt, groente, fruit, thee…? Samen heerlijk smullen en ondertussen mooie plannen voor weer een nieuwe dag bespreken. Begin de dag dus voortaan goed met een gezond ontbijt!

Met dank aan www.schoolontbijt.nl

Suus Sas woont samen met haar vriend, dochter (5) en zoon (1) in Nijmegen. Ze is stafmedewerker Pedagogiek en blogger bij KION en schrijft elke week over haar belevenissen met (vooral haar eigen) kinderen.