Ik kan wel zeggen dat ik dit jaar even extra geen zin heb in de herfst, laat staan de winter.

Ik probeer elk straaltje zon te vangen, sluit mijn ogen, negeer mijn kinderen (voor een momentje) en het feit dat ik mijn regenjas aan heb en doe net alsof ik nog midden in de zomer zit… heerlijk. Achter het raam van onze woonkamer, op mijn werkplek of waar dan ook, overal werkt dat prima.
Als ik ’s ochtends met de kinderen uit bed kom, vraag ik me elke dag weer af of het niet toch per ongeluk nog midden in de nacht is, zo donker is het. Maar nee, de dag is toch echt begonnen.

Dit weekend maakt de zomertijd weer plaats voor de wintertijd. Buiten dat veel van ons zich door de komst van de herfst een stuk minder energiek voelen, ziek of vermoeid zijn, of gewoon ontzettend geen zin hebben in het grijze weer, kunnen we ook nog van slag zijn door het verzetten van de klok. Alle mensen zonder kinderen: gefeliciteerd! Jij mag dit weekend een uurtje langer slapen. Alle mensen met kinderen: dikke pech, dat uurtje langer zit er helaas niet in, hopelijk heeft jouw kind er niet al te veel last van.

Zoals mijn dochter, die heeft er eigenlijk nooit zo veel last van. Ze past zich makkelijk aan, zelfs als baby had ze hier eigenlijk geen moeite mee. De afgelopen jaren was ze haar schapenwekker (zo’n kinderwekker die zegt of het tijd is om op te staan of nog even te slapen) trouw. Maar de afgelopen maanden kijkt ze daar niet meer naar om. Wordt ze wakker in de ochtend en is het stil in huis, dan ligt ze rustig wakker te worden en komt ze na een tijdje bij mij liggen. Daar ligt ze dan nog tot haar broertje wakker wordt in stilte te tutten. Geen probleem.
Die kleine broer van haar, daar ben ik dit jaar bang voor… Vorig jaar trouwens ook en toen kwam het ook goed. Maar hij is redelijk van de klok. Hij wordt op vaste tijden moe, wil dan ook graag naar bed en wordt op vaste tijden wakker in de ochtend. Met uitschieters naar boven en beneden, maar het is een vrij voorspelbaar meneertje. Ik ben dus zeer benieuwd of we volgende week ’s ochtends vanaf half 6 geroepen worden. Of nou ja, mijn vriend dan. Onze zoon heeft namelijk al goed door dat hij in de ochtend bij zijn vader moet zijn. Papa…papaaa….paaaaapaaaaaa! Dat krijg je als mama geen ochtendmens is, haha.

Oké, de wintertijd. Ook dit jaar maar weer eens kijken hoe we onze kinderen hier op kunnen voorbereiden. Sommige kinderen hebben hier totaal geen last van. Vanaf het moment dat de klok is verzet, verschuift alles met een uur en dat gaat prima. Maar er zijn ook kinderen die na het verzetten van de klok echt een aantal weken als zombies door het leven gaan. Dat is vervelend voor ons, maar vooral voor de kinderen die hier zoveel last van hebben. Ik ga maar weer eens op zoek naar tips die kunnen helpen.

Veel dingen zijn het hele jaar door belangrijk voor een goede nachtrust: geen beeldschermen en drukke spelletjes voor het slapen gaan, een bedritueel met een boekje zodat je kind lekker tot rust komt (even lekker met de lego spelen hoort hier ook bij), suikers vermijden voor het slapen gaan (zoete drankjes/toetjes), je kind overdag minimaal een half uur buiten laten spelen en ervoor zorgen dat ze overdag voldoende slaap krijgen (door oververmoeidheid vallen kinderen moeilijker in slaap en gaat de slaapkwaliteit achteruit).

Speciaal voor het ingaan van de wintertijd zijn er tips waar we misschien allemaal wat aan hebben:

Langzaam wennen
Laat je kind langzaam wennen aan de wintertijd door hem of haar al een aantal dagen voor het verzetten van de klok steeds 5 á 10 minuten later naar bed te brengen. Doe dit ook met de maaltijden. Op deze manier verschuif je geleidelijk zijn ritme.

Een donkere kamer
Het natuurlijke ritme van een kind is gebaseerd op licht en donker. Zorg voor een donkere kamer, zo voorkom je mogelijk dat je kind veel eerder wakker wordt.

Het weekend van de tijdswisseling
Gebruik het weekend wanneer de klok wordt verzet goed. Pas de tijden van de maaltijden aan. Wees vrijdag al streng met de bedtijd en laat je kind op tijd opstaan in de ochtend.

Baby, dreumes of peuter?
Heb je een baby, dan kan het soms echt weer even zoeken zijn naar het ritme. Je kleintje kan bijvoorbeeld gaan huilen voor het naar bed gaan of moeilijk inslapen. Het is dan samen echt weer even zoeken. Het hebben van vaste rituelen voor het naar bed gaan, maar ook voor het ’s ochtends opstaan, kan erg helpen.

Is je kind toch vroeg wakker? Begin de dag dan pas actief als het echt tijd is om op te staan. Grotere kinderen kunnen tot die tijd ook nog lekker in bed blijven met een boekje of muziekje (en jij doet nog even je ogen dicht).

Wat doe jij om deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen?

Suus Sas woont samen met haar vriend, dochter (5) en zoon (1) in Nijmegen. Ze is stafmedewerker Pedagogiek en blogger bij KION en schrijft elke week over haar belevenissen met (vooral haar eigen) kinderen.