De basis van ons pedagogisch beleid zijn onze pedagogische uitgangspunten. Deze uitgangspunten hebben we gelinkt aan de pedagogische doelen, die de verschillende aspecten van verantwoorde opvang beschrijven. Op elke locatiepagina staat hoe het team concreet invulling geeft aan de uitgangspunten (en daarmee aan de invulling van de doelen).

Pedagogische doelen - Wat mag je van ons verwachten

Fysieke en emotionele veiligheid

Dit vinden we de belangrijkste basis voor groei en ontwikkeling van je kind. We zorgen voor een veilige omgeving waarin je kind zich prettig en ontspannen voelt door het vertrouwde contact met onze pedagogisch medewerkers. Warme aandacht, gezien worden en bepaalde vaste (groeps-)rituelen vormen de basis. Als je kind zich prettig voelt, gaat ontdekken en spelen in de meeste gevallen vanzelf. Met de volgende pedagogische uitgangspunten werken we hier aan:

  • We bieden emotionele veiligheid, betrokkenheid en warmte
  • Kijken en luisteren naar kinderen staat centraal
  • We hebben respect voor autonomie van kinderen
  • We bieden ritme en structuur
  • We bewaken de fysieke veiligheid van je kind

Speelruimte voor persoonlijke ontwikkeling

Plezier is belangrijk en vies worden mag! Je kind mag bij ons volop uitproberen, ontdekken en zelf doen. We hebben hierbij aandacht voor alle ontwikkelingsgebieden. We zorgen voor een verscheidenheid aan materialen, speelgoed en activiteiten. Zo kan je kind ervaren wat het leuk vindt, wat het al kan of nog lastig vindt. De weg naar zelfstandigheid loopt vooral via 'zelluf doen'. Van zélf in een bed in slaap vallen als baby en jezélf aankleden als peuter, tot je eigen chill-plek inrichten als schoolkind bij de buitenschoolse opvang. Met de volgende pedagogische uitgangspunten werken we hier aan:

  • Kijken en luisteren naar kinderen staat centraal
  • We hebben respect voor autonomie van kinderen
  • We bieden brede uitdaging en plezier
  • We bewaken de fysieke veiligheid van je kind

Een natuurlijke omgeving voor sociale ontwikkeling

In het contact met andere kinderen en volwassenen merkt een kind spelenderwijs hoe er op gedrag gereageerd wordt. En dat is oké. Van peuterpubertijd naar middelbare school leert een kind steeds beter hoe dat contact met anderen ‘werkt’ en hoe je je eigen gedrag kan reguleren. Dit gebeurt door te spelen, plezier te maken, na te doen én te botsen met andere kinderen. Onze pedagogisch medewerkers ondersteunen dit proces. ‘goed voorbeeld doet goed volgen’ is daarbij een belangrijk uitgangspunt. Met de volgende pedagogische uitgangspunten werken we hier aan:

  • Kijken en luisteren naar kinderen staat centraal
  • We hebben respect voor autonomie van kinderen
  • We bieden brede uitdaging en plezier
  • We bevorderen positieve contacten tussen kinderen
  • We stimuleren kinderen respect te hebben voor anderen en hun omgeving
  • We werken samen met ouders en anderen uit de leefomgeving van de kinderen

Overdracht van waarden en normen

We stimuleren kinderen om op een open manier kennis te maken met verschillende waarden en normen in onze samenleving. Zo leren we hen onder andere op een respectvolle manier met elkaar om te gaan, elkaar waar nodig te helpen en met zorg om te gaan met de omgeving en de natuur. Ook hier ondersteunen de pedagogisch medewerkers het proces door ‘goed voorbeeld doet goed volgen’. Met de volgende pedagogische uitgangspunten werken we hier aan:

  • We bieden emotionele veiligheid, betrokkenheid en warmte
  • We hebben respect voor autonomie van kinderen
  • We bevorderen positieve contacten tussen kinderen
  • We stimuleren kinderen respect te hebben voor anderen en hun omgeving
  • We werken samen met ouders en anderen uit de leefomgeving van de kinderen

Wij volgen en stimuleren de ontwikkeling van het kind en streven naar een doorlopende ontwikkellijn van dagopvang naar basisschool en buitenschoolse opvang. Kinderen hebben een mentor die de ontwikkeling van het kind met de ouders bespreekt en aanspreekpunt is voor ouder en kind.

Voor de plaatsing van een nieuw kind is er een welkomstgesprek met de mentor, het kind en de ouder(s) waarin onder andere afspraken over het wennen worden gemaakt. We vinden het heel belangrijk dat kinderen zich thuis gaan voelen in de groep. Als bij ruilen, extra dagdelen of overplaatsing een kind op een andere groep wordt opgevangen, besteden we hier ook extra aandacht aan. Praktische informatie over extra dagdelen, ruilen en flexibele opvang.

De kinderen worden op de locatie begeleid door professionele medewerkers. Soms zijn er vrijwilligers of stagiaires aanwezig, deze zijn altijd boventallig. 

Informatie over de werkwijze, maximale omvang en leeftijdsopbouw van de groepen is te vinden in de praktische informatie van de locatie op de locatiepagina. Hier staat verder hoe de drieuursregeling wordt ingevuld en wanneer kinderen de groep(sruimte) verlaten.

Er is een beleid veiligheid en gezondheid.